۱۳۸۷ فروردین ۱۷, شنبه

رضا پهلوى

خانم مهناز با سپاس. همين ابتدا اعتراف ميكنم كه سياست هاى مربوط به “جبهه راست” “اپوزيسيون سراسرى” را آن چنان با دقت دنبال نمى كنم. دليلش شايد آن است كه من هيچ چيز خاصى و يا تازه اى در مواضع، فعاليت ها و موضع گيرى ها ى آنها نمى بينم كه براى من كشش داشته باشد كه مرا به فكر وادارد كه مرا جلب كند. من ادعا ميكنم كه همواره نوشته هاى مخالفان را با علاقه بيشترى مى خوانم تا نوشته هاى “دوستان”. اما هر بار كه سرى به سايت هاى اين بخش از “اپوزيسيون سراسرى” ميزنم همان چيز هايى را باز مى يابم كه سال هاست تغييرى نكرده اند. هر گاه سعى ميكنم مصاحبه اى از رضا پهلوى را گوش دهم و يا نگاه كنم وسط هاى كار آنقدر خسته كننده ميشود كه واقعا رغبتى به ادامه مصرف گفته هاى هزار باره نمى ماند. شايد حرف مرا باور نكنيد اما هيچ چيز اين “جبهه راست” براى من جالب نيست. موسيقى آنها موسيقى من نيست. شادى هاى آنها با من فرق ميكند. آنها همواره به خرابه هاى تخت جمشيد افتخار ميكنند اما من چنين احساسى ندارم. آنها زبان مرا حرف نمى زنند. شوخى هايشان و مزاحشان را مى فهمم اما شايد همانطوركه شما با يك آمريكايى نمى توانيد مثل يك ايرانى ارتباط برقرار كنيد من هم نمى توانم با اين آدم ها آن ارتباطى را برقرار كنم كه قادرم مثلا با يورغون بر قرار كنم. من با آنها فرق دارم. من اين را ميدانم اما فكر ميكنم آنها اين موضوع را نمى دانند، علاقه اى به دانستن آن ندارند، و شايد هم اصلا انكارش مى كنند. مى خواهم بدانيد من چگونه دنياى آنها را مى بينم و مى گيرم. من به لحاظ “عاطفى” هم نمى توانم با رضا پهلوى و هر آنچه در ارتباط با اوست ارتباط برقرار كنم. من خودم، نيازهايم و دنيايم را در آنها نمى بينم. اين يك طرف قضيه. من مواضع رضا پهلوى را نه از آن جهت عقب مانده ناميده ام چرا كه با او مخالفم. اگر چنين بود شما حق داشتيد. من چون هيچ موضع مشخصى از او نديده ام و يا نخوانده ام بر اين نظر بوده ام و هستم كه او همان راه پدر و پدربزرگش را ميخواهد برود. از منظر مسايل ملى و قومى كه اصلا حرفش را هم نزنيم كه او اينجا هم حرفى براى گفتن ندارد. من هيچ راه حلى و يا هيچ استراتژى از او نمى شناسم. چون هيچ چيز نمى گويد پس معلوم است كه هيچ چيز تازه اى ندارد و من ابدا دنبال حكومت سلطنتى نيستم. بهمين خاطر مواضع و ديدگاه هاى او را به معنى واقعى كلمه عقب مانده مى دانم. من به ياد ندارم كه اين واژه را در جايى بر عليه مخالفان فكرى ام بكار برده باشم. اگر هم بوده -كه من نمى دانم- بايد بسيار نادر باشد. اگر كسى بخواهد همان سيستم قبلى ويا چيزى شبيه به آن را دوباره برقرار سازد از نظر من غير دمكراتيك است. حتى اگر او بخواهد با يك رفراندم يكباره خود را پادشاه بنامد باز هم غير دمكراتيك است. تمامى نهاد هاى انتخابى مى بايد ادوارى باشند. يكبار انتخاب كردن و براى هميشه بر گرده مردم نشستن از نظر من مطرود است. از نظر من افكارى عقب مانده هستند كه براى نيازها ومشكلات زمان حاضر راه حلى ندارند و نجات را در گذشته ها جستجو ميكنند. آنهم گذشته هايى كه خونبار و ظالمانه و غيرعادلانه بوده اند. هر آن تفكرى كه بخواهد راى آزادانه مردم را دور بزند از نظر من غير دمكراتيك است. و من فكر ميكنم سلطنت طلب ها دوست دارند حداقل راى تركها و بلوچها و كردها را دور بزنند.
مى گوييد “تا آنجائیکه من دیده و شنیده ام رضا پهلوی یکی از مدرنترین و دمکرات ترین پلاتفورمها را نمایندگی میکند”. دوست داشتم اگر در اين مورد بيشتر مى نوشتيد. به خاطر اين گفتگو با شما هم كه شده من در مورد رضا پهلوى بيشتر خواهم خواند اما اگر شما هم منابعى ارايه دهيد ممنون خواهم شد.
ميدانيد كه رضا پهلوى هنگام انقلاب ١٨ يا١٩ سال داشته است. به هر حال براى كسى كه انواع و اقسام آموزشها آن هم در سطحى عالى داشته بلاخره كم نبوده اما قبول دارم كه سن بالايى هم نيست بويژ ه كه ايشان مدت كل اقامتش در ايران گويا بسيار كم بوده و احتمالا اگر ا و را در تهران به تنهايى ول كنيد گشنه مى ماند! بحث اصلا سن ايشان در آن زمان نيست. صحبت اين جاست كه ايشان با چيزى نزديك به ٥٠ سال سن نظرشان در مورد سياست هاى پدرشان چيست.
درست مى گوييد كه من به او اتهام ميزنم وقتى ميگويم او در پى احياى همان نظام پدرى و پدر بزرگى و بر اساس همان ديدگاه هاى ضد مردمى است. اما آيااو هدف ديگرى دارد. پس او دنبال چيست. با حلوا گفتن دهان شيرين نمى شود. با گفتن اينكه بايد نيروهاى نور بر پليدى غلبه كنند (از او خوانده ام) من چيزى دستگيرم نمى شود. اگر ما مارگزيده هستيم پس بهتر است از هر نوع ريسمان بترسيم و تفاوتى بين ريسمانها قايل نشويم. اميدوارم متوجه منظورم باشيد. برداشت من از طيف سلطنت طلب آن است كه آنها در پى همان سيستم گذشته باكمى آب و رنگ ديگر هستند و من كاملا از آنها دور هستم. من به آنها اعتماد ندارم.

هیچ نظری موجود نیست: