۱۳۸۶ اسفند ۸, چهارشنبه

فاشیسم ؟

مرتضی نگاهی
مارالان عزیز،
اگر روزی مساله یا موضوع آذربایجان در مجلس یا جامعه روشنفکری مطرح شود، نوشته شما بهترین آتو را دست مخالفان شما می دهد که:نگفتیم!…
شما حتما از نظر سنی جوان هستید. هرچند من شخصا نوع نگاه و طرز گفتمان شما را تحسین می کنم. اما شما هرگز و هرگز و هرگز نمایندهء قاطبهء مردم (نه ملت!) آذربایجان نیستید. همچنان که من نیستم، علی تبریزلی هم نیست، غلام یحیی هم نیست و آیدین هم نیست و …
ما همگی شاید در یک نقطه اشتراک نظر داریم: آزادی فرهنگی و زبانی برای مردم آذربایجان و تدریس زبان مادری برای همهء غیرفارسی زیان در ایران. این حق مسلم ماست!
اما همانطور که ستارخان بزرگ به زبان ترکی گفت ما هرگز زیر بیرق روس ها نخواهیم رفت و ایرانی خواهیم ماند و … منظورش از ایرانیت نه آنی است که شما و پان ایرانیست ها می زنند. ایران کشور همهء ماست. ایران کشور فارسی زبانان (فارس ها) ترکی زبان (ترکان) بلوچ ها و کردان و ترکمن ها و سمنانی ها و خراسانی ها و یهودی ها و بهایی ها و اهل حق و یزیدیان و کمونیست ها و مجاهدین و … همه است.
دوست عزیز من،
من دیروز از بته بیرون نیامده ام. شعرهای نخستینم را به زبان ترکی گفته ام که یکی را هم شاملو در کتاب جمعه چاب کرد (گونش کیمی …) خودش هم ترجمه کرد! دوست داشتن زبان ترکی به معنی نفرت از زبان فارسی نیست. مثلا محال است یک باسک یا کاتالان در اسپانیا زبان اسپانیایی را زبان سگ ها بداند.(من به سگ ها و حیوانات دیگر علاقه بسیاری دارم!) چون زبان اسپانیایی زبان دن کیشوت و لورکا و … است. زبان والایی است.
زبان فارسی هم زبان والایی است. زیباترین آثار شعری دنیا از فردوسی و رودکی و نظامی گرفته تا حافظ و سعدی و شهریار و سپهری و فروغ و شاملو و براهنی و سیمین بهبهانی و …. و … به این زبان سروده شده اند و اینها میراث ملی ما هستند.
دوست عزیز شما همان شلاقی را بر پیکر عباس لسانی وارد می آورید که احتمالا شکنجه گرانش به جرم تجزیه طلبی بر پیکرش وارد می آورند. (می دانم تند می روم ولی واقعیت همین است دیگر!).
من پس از انقلاب پنج شش بار به ایران سفر کرده ام و همواره در کوچه و خیابان، تاکسی و اتوبوس، در تمام مهمانی ها و گردهم آیی های خانوادگی و دوستان موضوع تجزیه از ایران و استقلال طلبی و یا پیوستن به جمهوری آذربایجان را مورد پرسش قرار داده ام. نتیجه شاید برای شما که فقط با احساسات دنیا را می نگرید مایوس کننده باشد! در تمام همه پرسی ها ناقص من که می دانم شاید بیش از ده در صد هم خطا در آن باشد، بیش از 5 در صد مردم آذربایجان موافق جدایی و استقلال نبودند. باید توجه داشته باشید که خاندان من حدود صد نفر جمعیت جمعیت تحصیل کرده و بیسواد دارد و همه و همه عاشق موسیق آذربایجانی و شعر ترکی و اهل بزم هستیم!
ساغ اول! (نوش)

نیز من به فاشیسم فارسی اعتقاد ندارم و به گمانم اگر آقای عباس لسانی مشاور خوبی داشت هرگز این اصطلاح را به کار نمی برد. اما شوونیسم فارسی (برتری زبان فارسی در برابر زبان های غیر فارسی رایج در ایران و کوبیدن زبان های دیگر به نفع زبان فارسی) متاسفانه و شوربختانه از زمان پهلوی ها وجود داشته و وجود دارد.
شوونیسم با فاشیسم زمین تا آسمان فرق دارد!
…..
مخلص
یولداش

به نقل از http://negahi.com/yoldash/?p=539#comment-48562

هیچ نظری موجود نیست: