۱۳۸۶ اسفند ۸, چهارشنبه

استقلال طلبی

استقلال طلبی: درست است كه در نامه عباس لسانى سخنى از استقلال طلبی در بين نيست اما به نظر من ذهنيت استقلال در بين تركها و درآذربايجان وجودداشته و دارد. اين تفكر جزوى از هويت اين ملت است و گذشته صد سال اخير بارها آن را نشان داده است. اين ايده چون بذرى است كه همواره در زمينى حاصلخيز پاشيده مى شود و نسل به نسل برداشت مى شود اما بدون آنكه كسى قادر به اندازه گيرى وزن و يا حجم آن باشد. اعتراضاتى كه در اين سرزمين همچون آتشفشانى به يكباره سر بر مى آورند و همه معادلات از بالا طراحى شده را بهم ميريزند در نوع خودبى مثال هستند. اين چنين خروشهايى همچون بهمن ٥٦ ويا خرداد ٨٥ زمينه اجتماعى لازم دارند، زمينه اى بسيط و عميق در بين مردم و در اعماق تفكرات و آرزوهاى آنها. احدى قادر نبود چه در سال ٥٦ و چه پارسال وجود چنين پتانسيل درونى يى را پيش بينى كند. اين نقاط عطف در تاريخ تركهاى آذربايجان نشان ميدهند كه يك سرى خواسته ها و آمال مشترك اين مردم را به هم پيوند مى دهد و يك سرى فشارها و تحميلات و تضييقات دراز مدت صفوف آنها را فشرده تر ساخته و ميسازد. نحوه مقاومت، طرز برخورد و ظاهر شدن زندانيان آذربايجانى نيز كم نظير است. همين نامه لسانى، خوار شمردن تمام دستگاه عريض و طويل قضايى، جلوگيرى از شلاق خوردن در زندان بيان گر يك خود آگاهى بلامانند در بين تركها ست. اين چنين مقاومتى در مقابل سفاكان رژيم براستى كم نظير است. تاكيد تركها بر امورفرهنگى شان بالخص موسيقى، رقص، شعر وادبيات بخشى از مقاومت آنها در مقابل فرهنگ ناخواسته و تحميلى است. در مقابل، سوظن دايمى از سوى حكومت هاى تهران و افكار عمومى_ هدايت شده در برابر حركات و انديشه هاى برخاسته از اين خطه نيز همواره وجود داشته و خواهدداشت. همانگونه كه ذهنيت استقلال را نمى توان از افكار تركها پاك كرد، سوظن و حتى كينه نسبت به هر حركت و ايده تركها را نيز نمى توان از ذهنيت قدرتمداران پاك كرد. استبداد و اختناق و ستم همچون آب و آفتاب بر كشتزار تفكر استقلال خواهى عمل كرده همانگونه كه بر عدم اعتماد و سلطه گرى ازسوى مقابل افزوده است. تنهاو تنها آزادى هاى همه جانبه واقعى در زمينه هاى اجتماعى و سياسى وفرهنگى و اقتصادى و آموزشى مى توانند در ايران در درازمدت ديوار هاى بلند عدم اعتماد و نفرت و كينه را كوتاهتر سازند. زمينه دادن چنين آزادى هايى در ايران امروز فعلا وجودندارد اما زمينه هاى احقاق و گرفتن آنها را نمى توان نديد.

هیچ نظری موجود نیست: