۱۳۸۷ فروردین ۱۱, یکشنبه

جنبش سالهاى ٥٦ و ٥٧

فرهاد عزيز، به نظر من جنبش عظیم میلیونی و سراسرى و توده اى مردم در سالهاى ٥٦ و ٥٧ شمسى ضد شاهى، ضد ديكتاتورى، آزاديخواهانه و استقلال خواهانه بود اگر بخواهيم اساسى ترين خواسته ها و شعارها را بر شمرده باشيم. شاه و ساواك و مستشارهاى نظامى همه چمدان هارا بسته و رفتند. خوب از اين ديد انقلاب به بخشى، تاكيد ميكنم بخشى از اهدافش رسيد. همانگونه كه جورج بوش و خيلى هاى ديگر حذف صدام حسين را بزرگترين و شايد هم تنها دستاورد مفيد لشكر كشى به عراق مى دانند. حالا ديگر چه اسمى مى خواهيد روى آن بگذاريد مختاريد. مسلما سلطنت طلبان نظر ديگرى دارند. معيار من براى سنجش و قضاوت، منافع و اهداف آزادى خواهانه و عدالت خواهانه مردم است. تلاش براى زندگى بهتر در عين وفادارى به اصول و قرارداد هاى شناخته شده.
در مورد بايندر هم لطف كنيد يك كامنت مشخص از او يا يك نقل قول از او را بياوريد تا حلاجى اش كنيم. بايندر به حد كافى منتقد دارد اما تنها كسى كه از توپخانه شيرازى اوغلو “نمى هراسد” بعد از آقاى نگاهى شايد من حقير باشم. در مورد الطافات آقاى نگاهى به بايندر هم مثل اينكه شما كامنت هاى اخير بايندر به ايشان را دنبال نكرده ايد.
مى گوييد من خیلی سطحی به سئوالات شما نظر داشته ام. من در حد توان و شناخت و اوقات سعى دارم آنچه را در ذهن دارم بيان كنم. اعتراف مى كنم كه جواب قانع كننده به سوالات شما نداده ام. در اين مورد حق داريد. اما حداقل سنگ اول را سعى كرده ام روى زمين قرار دهم كه مي گويند نبايد كج باشد! در مورد طبقاتى بودن گفته بوديد. من همانطور كه گفتم جنبش تركها را كه مركزش آذربايجان باشد از نظر من نمى توان در حال حاضر در مقوله مبارزات طبقاتى گنجاند. يك طبقه خاصى در اين حركت غلبه فكرى و عملى ندارد. مسيله مبارزه يك طبقه اجتماعى بر عليه طبقه ديگر نيست. حتى برخى كمونيست هاى دو آتشه هم چون حكمتيست ها جنبش تركهارا شديدا ارتجاعى دانسته و آن را سزاوار سركوب و اضمحلال مى دانند. براى نمونه به نوشته هاى آقاى سعيد كرامت رجوع كنيد. به نظر من نمى توان جنبش فعلى رابا اين تيورى ها توضيح داد. بعضى ها چنانكه گفتم اين سعى را كرده اند و به امپرياليستى بودن آن رسيده اند! قبل از قضاوت در مورد هر چيزى به نظر من ابتدا بايد بدون پيشداورى فاكت و سند جمع آورى و مطالعه كرد و كاملا بدون احساس و عواطف (تا جايى كه مى امكان دارد) به قضاوت نشست. آيا فحش دادن چند نفر به فارس زبان ها ويا فردوسى واقعا ماهيت اين جنبش است. من ماهيت واقعى جنبش تركها را ملى و آزاديخواهانه مى دانم و به همين خاطر هم ازآن پشتيبانى مى كنم. اگر شما نوع ديگرى مى انديشيد و دوست داريد مرا هم از اسثدلالاتتان باخبر كنيد لطفا بيشتر بنويسيد تا در فضايى آرام و كم تنش تبادل افكار كنيم.

هیچ نظری موجود نیست: