۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

ارك تبريز به عنوان ميراث جهان

اگر به ليست آثار تاريخى به رسميت شناخته شده به عنوان ميراث جهانى از سوى يونسكو نظرى بيندازيد، به هشت اثر به ثبت رسيده از ايران بر مى خوريد كه سه تاى آن در سال 1979 و پنج تاى بقيه از سال 2003 به اين طرف به ثبت رسيده اند كه در كنار پاسارگاد و بيستون هم چنين سلطانيه نيز به چشم مى خورد[1]:

1. ميدان امام، اصفهان، 1979
2. پرسپوليس، 1979
3. چغا زنبيل، شوش، 1979
4. تخت سليمان، آذربايجان غربى، 2003
5. بم، 2004 و 2007
6. پاسارگاد، شيراز ، 2004
7. سلطانيه، زنجان، 2005
8. بيستون، كرمانشاه، 2007

من نمى دانم آيا ايران تلاشى براى به ثبت رساندن قلعه ارك تبريز به عنوان ميراث جهانى بعمل آورده يا نه. تمامى شواهد در رابطه با ارك و فعاليت هاى تخريبى نشان از آن دارد كه ايران نمى توانسته چنين تلاشى بعمل آورده باشد. به نظر من يك راه جلوگيرى از تخريب كامل ارك تلاش براى وارد كردن آن در ليست ميراث جهانى يونسكو است. اين كار برعهده مسيولان دولتى است و آنها هستند كه مسيوليت حفظ آثار تاريخى را بر عهده دارند.

براى جلوگيرى از نابودى ارك تبريز به دست نماينده ولى فقيه، مسيولان امور فرهنگى مى بايد تمامى تلاش هاى خود را براى به ثبت رساندن ارك و قرار دادن آن در ليست ميراث جهانى يونسكو بكار گيرند. مصلاى تبريز و مسجد تازه ساز آن مى بايد به نقطه مناسب ديگرى انتقال داده شوند و سالن تياتر آن كه با بمب گذارى شبانه تخريب گرديده، دوباره بازسازى شود.
http://whc.unesco.org/en/list

هیچ نظری موجود نیست: